A


Monday, December 12, 2016

BAGAIMANA bhgian. 2

         Aku masih tringat lagi ketika alam persekolahanku. Dulu aku pemalu orgnya, almaklumlah dgn saiz badan yg gempal tmbhan pula muka pon ala kada je. Faktor2 begini membuatkan aku mnjadi sorg yg tidak yakin pda diri sendiri dan sifat "social anxiety" tu trtanam di dalam jiwa aku. Akan ttapi setiap kali aku mengeluh dgn kekurangan diri aku, dgn secara automatiknya aku tringt sejenak kata2 guru BM ku. "Kalau awak rasa diri awak itu serba kekurangan, cuba lihat di sekeliling awak. Kita patut bersyukur dan selalu tanam dalam minda kita bahawa kita telah dicipta oleh Illahi dengan sempurnanya. Kita semua cantik2 dan hensem2 belaka."

          Ketika zaman persekolahan jugalah si Adam mengenali sorg wanita yg baik budi perkertinya, tambahan pula sedap mata memandang. Wanita tersebut adalah Nur. Mungkin takdir ataupun kebetulan, semasa hari prtama prsekolahan Nur telah memilih mejanya berhadapan dgn meja aku. Walaupun ketika itu aku baru mencecah alam remaja, akan tetapi aku seakan-akan dapat merasakan debaran perasaan setiap kali terpalit melihat wajah Nur. Aku akan mencuri pandang wajah Nur apabila setiap kali dia toleh kebelakang untuk mengambil buku teks. Aku pon berasa pelik dan hairan kenapa hanya muka Nur shaja yg mampu melajukan degupan jantung aku. Sedangkan ramai lgi kawan2 prempuan sekelas aku yg lebih cantik2 belaka.

          Akan tetapi aku selalu mengingatkan diriku ini bahawa aku mempunyai banyak kekurangan. Jangan harap lah si Nur tu nk brkawan dengan aku.

          Oleh kerana sekolah aku ni mempunyai trlalu ramai pelajar, maka sekolah aku antara salah sebuah skolah yg mngamal persekolahan 2 sesi. Pada waktu itu, aku merupakan pelajar sesi petang. Pada suatu hari selepas tamat sesi prsekolahan, aku seperti pelajar lain akan menunggu bas. Entah kenapa pulak laa Bas Cik Piah nie lambat. Dah pukul 7 ni, hari pon nk gelap. Aku dan rakan-rakan se"BAS"an pon tabahkan laa hati mnunggu cik piah. Di dalam kesunyian petang trsebut, aku melilau melihat persekitaran dan melihat gelagat2 kawan2 aku, dan secara tiba2 aku trlihat sebuah beg skolah berwarna coklat di depan ku. "Macam aku familiar dgn beg ni, mcm slalu tgok". Rupa2nya beg trsebut kepunyaan Nur. Aku pon memberanikan diri lalu menyapa "admire" aku itu. "Ehh Nur, x balik lagi ke?" Ketika itu hanya Tuhan sahaja yg tahu dlm hati aku. "Ohh Adam, blom balik lgi, umi x sampai lgi, mungkin dia baru balik kerja kot. Awak tu kenapa x balik lagi. Selalu awak balik awal kan?". Belum sempat si Adam nak membalaz soalan si Nur, hon kereta Perodua Kelisa kedengaran. "OK laa Adam, kita balik dulu yerr". Dengan lekasnya si Nur itu mencapai begnya dan beredar pergi. Tiba2 suatu benda yg tak dapat aku lupakan sehingga hari ini, di dalam kegopohan si Nur beredar dia masih sempat menghadiahkan senyuman kepadaku. Waa!!!!terasa indahnya dunia ketika itu.

Bersambung...
*crita ini hanyalah rekaan semata-mata dari benak pemikiran pemilik blog ini

No comments: